Wednesday, 13 February 2013

Puding roti caramel

Assalam..
Ok entri kali ni pasal makanan plak.nak bg resepi sekali sbb kadang2 mak ni terlupa bahan2.last buat mase besday qisya.so arini curi masa wat la sbb tekak ni teringiiinn sgt nak makan.bahan2 pun ckup..yey. Ni cara2 wat ye..

Bahan2
4 keping roti(roti gardenia)
3 biji telur
3 cwan susu segar
2 sudu besar tepung castard
3 sudu kecil perasa vanila
3 sudu gula halus

Caramel
5 sudu gula halus utk caramel

Cara2
Potong kecik2 roti,pecahkan telur n buang hanyir pastu kacau pki sudu pastu ambil tepung castard n bancuh ngn secawan susu segar lagi 2 cawan campur terus ngan bahan2 lain,dah campur sume bahan2 pastu blend.sngkan??hehe.
ok utk caramel amik 5 sudu n panaskan atas non-stik pan sbb sng tak melekat.klu gune periuk biase melekat ckit la.tapi td wat leh terkena kat tgn.pedih sgt so kne hati2 sbb panas.pas cair gula tu masuk lam loyang n bg rata la nnt tak cntik plak bile siap pastu baru lah masukkan bahan2 yg di bled n kukus selama setengah jam.siap kukus biar sejuk n hidang...taraaa...siap dah..nyum3...







Selamat mencuba...hihi

No comments:

Post a Comment