Saturday, 12 October 2013

sekali lagi...



btul la kata orang...rambut sama hitam hati lain lain..takpela..aku maafkan tapi aku ingat sampai bila2...

sayangku ahmad hakimin dan qisya nur arissa...
sabar itu indah...
smg kite sama2 menghargai ape yg kita ada ye sayang ku...

Tuesday, 8 October 2013

perjalanan ibu ayah ke tanah suci..

Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur segalanya dipermudahkan. Akhirnya sampai jugak hajat ibu ayah nk menunaikan rukun islam kelima iaitu pergi menunaikan haji bg yg mampu.walaupun byk dugaan ibu n ayah nak kumpul duit,tapi Allah maha adil. Selama lebih kurang 5 tahun jugak ibu ayah g kursus haji dan mcm2 jugak cemuhan org sekeliling mengata itu ini.Tapi ibu ayah tetap kuat semangat dan gigih mengumpul duit dan mengumpul ilmu utk dibawa kesana nnt. Walaupun ade je pakej swasta yg boleh dilaburkan utk pergi ke rumah suci Allah ini tapi ibu ayah tetap sabar menunggu giliran dr tabung haji.. Bln 12 2012 sampai jugak surat yg sekian lama ibu ayah tunggu. Dengan debaran dan deraian airmata membuka surat dr tabung haji akhirnya ibu ayah terpilih untuk menjadi jemaah haji tahun 2013..ya Allah syukur Alhamdulillah..

Sepanjang 10 bulan persediaan pergi ke sana ade juga dugaannya. Urusan passport n visa dpmdhkan. Urusan kesihatan pula ayah ok ibu je lambat lulus sbb darah tinggi slalu je tak normal.mgkin mcm2 die pk gaknya.. yela hati ibu ni kite tak tau kan.mgkin pk pasal masalah anak2 yg tak pernah selesai..(Ya Allah kau jadikanlah kami anak2 yg soleh dan solehah agar kami sentiasa mendokan ibu dan ayah kami ya Allah)..sampailah ke urusan tarikh berangkat ke mekah dpmdhkan juga. Walaupun mase tu ramai juga yg tertanya2 bile pg dan kenduri bile..lega hati kedua org tua bila dpt tarikh 2 okt berlepas ke mekah sekaligus buat kenduri kecil2kecilan n xsngke ramai pula yg dtg. Rezeki mereka berdua melimpah ruah.. Alhamdulillah selepas selesai kenduri tetamu masih dtg lg hingga hari last ibu ayah dibumi malaysia.. pendaftaran bermula seawal 8.30 pg. Bagusnya pihak tabung haji ni siap call ibu ayah n bgtau jgn tak dtg 2hb tu.. Kimi dpt cuti 5 hari. Dari hr kenduri sampailah ke hari hantr.lepas hntr kami balik ke sg buloh..Sepanjang 5 hari tu dpt la kerahkan tenaga ni tlg mengemas rumah dan mngemas beg ibu n ayah.. Teman ibu ayah g cari kasut. Ibu ayah siap belanja kiteorg adik badik makan lagi..hehe..

Seperti biase acara wajib berjemaah time smbhyg n ayah jadi imam kami sekeluarga Alhamdulillah..mlm last kt kg tdo lewat ckit.sbb nak mengemas beg sendri. Kul 4.30 pg dah bgn sbb plan kami nak gerak selepas suboh.. Siap mandi sume tunggu azan suboh. Pas azan je terus kami berjemaah sembahyang suboh n kimi jadi imam sbb ayah mase tu tgh bersiap nak pakai ihram..selesai smbhyg jiran2 dah dtg utk tgk ibu ayah pergi.. Poji adik kedua bongsu yg bc doa sebelum pergi. Masa die laungkan azan hati aku tak tertahan menahan kesedihan. Sedih sbb berpisah ngn ibu ayah selama 41hari..sedih gembira sebab tercapai hasrat ibu ayah n pertama kali lam hdup mereka pergi ke tanah suci.. sebak sbb tgk ibu ayah dah berpakaian lengkap serba putih untuk beribadah ke tanah suci..sedih sbb tgk ila dah meleleh2 airmata..bukan kami meratap tapi mmg lumrah manusia ade perasaan sedih. Dgn iringan doa yg tak pernah henti ini harapan kami agar ibu ayah dpat melaksanakan ibadah haji dengan sempurna dan diberi kesihatan yg baik pergi dan balik serta pulang dengan membawa haji yg mabrur!! Allahuakbar!!

Tepat 6.30 pg kami semua bergerak ke lapangan terbang senai johor bahru dr felda sg.mas. Masa perjalanan 1jam lebih. Kami berkumpul di sana n siap dah dgn sarapan pagi yg diambik tugas oleh kakak yg sulong... mmg segalanya dipermudahkan sbb sampai je bawak beg ibu ayah n g daftar pastu sarapan n bergambar beramai2 dan pg semula ke tmpt beg2 terus je ibu ayah diarahkan masuk ke dewan taklimat.. mase tu tak smpt salam ayah.sempat salam peluk cium ibu.tapi takpe la sbb mase sampai airport dpt jalan peluk ayah n pesan kat ayah jage ibu baik2 kat sane n jgn tggl ibu sorang2.tu pun dah rase syukur sgt... dah selesai sume kami berkumpul dekat stesyen minyak berdekatan untuk bersalaman sblm kami balik ke rumah masing2.. sempat lagi minum2 n mkan kuih dan bergambar. Alhamdulillah selesai bahagian perjalanan pergi ibu ayh ke mekah dan kami mendoakan dan sentiasa mendoakan ibu dan ayah sihat walafiat serta dipermudahkan segala urusan pergi dan balik ke tanah suci serta dikurniakan kepada mereka berdua haji yg mabrur. In Shaa Allah amin amin ya rabbal alamin....

*on the way balik call no ibu dpat lagi cakap sbb flight diorg kul 12.30
*jom kite layan gambar
*sori sbb ayat mcm karangan bdk sek dah..











saat doa dibacakan...sebak...