Tuesday, 19 July 2011

rambut oh rambut

salam...
ptg ni nk cite psl rambut plak..hehe..ambik mase cket je ni..untuk dikongsi bersame..skema btol ayt..huhu..rambut ni makhkota setiap wanita..cehhh..ayt aku..sbb skrg aku tgh mengalami masalah yg sgt serius!!!keguguran rambut yg amatlah byk..merate tmpt ade,ats lantai,klu bgn tdo tu ya Allah penuh kot ats bntl,mandi jgn kate la..pas mandi laaagi byk,nak sikat?laaagi melekat- lekat kat sikat..haih..paling merisaukan aku adelah time memasak..kat pale ni dok pk je jgn la rmbut aku masuk lam mknn..sbbnye kimiyang( kimi sayang..hehehe) pnh kata pntg die ade rmbt lam mknn..hukhukhuk..mlm td mase die keje kami dok msg2 n borak pasal rambut ni..sbb die pun dah perasan rambut aku byk sgt dah gugurnye..nasib la kimi phm n siap pesan 'ayg jgn pk sgt la pasal rambut tu,abg tak geli pun la,dah nak wat cane bkn slh ayg pun,klu ade rmbut pun rmbt ayg bkn rmbut org lain...hehehe..fuhhhh..lege ble kimi kate cmtu..alhamdulillah..ble pk balik cm nak ptg je rmbt yg agk tebal n yg dah jadik nipis ni..tp kang klu ptg lagi ssh nak kutip klu dah pendek..biar je la..
pada ibu2 yg baru pas bsalin korang akn mengalami keguguran rambut ni tapi antara teruk ngn tak je la brgntung pd hormon ibu tu sendiri..nasib aku kene yg teruk..kat sini ade tips untuk sape2 yg mengalami simptom ni..


Tip atasi keguguran rambut

Masalah keguguran rambut di kalangan wanita selepas bersalin adalah perkara biasa. Ia terjadi akibat perubahan hormon yang berlaku pada wanita selepas bersalin.
Mungkin masalah ini tidak pernah berlaku sebelum anda melahirkan anak dan pastinya ia membuatkan ramai wanita runsing dan bimbang.
 
Biasanya rambut wanita lepas bersalin akan gugur ketika usia anak mula menganjak dua bulan ke atas. Wanita perlu peka menjaga kesihatan rambutnya kerana jika tidak dirawat, ia boleh menyebabkan rambut wanita menjadi botak.
 
Untuk menghindari rambut kering dan gugur, beberapa faktor perlu anda ikuti dan amalkan. Antaranya:

Penjagaan
•Penjagaan pemakanan perlu diambil kira. Makan makanan seimbang agar kesihatan dapat dijaga.
•Amalkan makan vitamin A,B,C dan E khusus untuk penjagaan rambut.
•Hindari penggunaan syampu yang tidak sesuai kerana ia boleh menyebabkan rambut gugur.
•Hindari penggunaan pengering rambut atau gel yang boleh menyebabkan rambut gugur/kering/.

Bahan yang sesuai
Pastikan menggunakan jenis bahan yang sesuai dengan rambut anda. Contoh minyak pencemaran berfungsi untuk merawat rambut yang gugur dan kering. Selain itu ia bertindak dalam pertumbuhan rambut lebih bersinar dan segar.

Cucian
Anda perlu tahu penggunaan syampu yang sesuai dengan jenis rambut. Penggunaan syampu yang betul memberi kesegaran pada rambut. Jika tersilap pilih, rambut lebih mudah gugur atau kering.
 
Penggunaan krim
Setelah rambut dicuci dengan syampu, krim khusus untuk rambut haruslah disapukan ke rambut. Tujuannya agar dapat mengawal rambut supaya tidak reput dan beruban.
 
Penggunaan krim juga turut bertindak merangsang pertumbuhan rambut lebih segar dan sihat serta melancarkan pengaliran darah pada rambut agar lebih stabil.

Air suam/jus
Tahukah anda bahawa pengambilan minuman turut memainkan peranan terhadap rambut kita. Amalan minum air suam ataupun jus buah-buahan sekurang-kurangnya dua liter sehari bukan sahaja untuk kesihatan badan tetapi mampu memberi kesegaran pada rambut yang menjadi mahkota semua wanita.

2 comments:

  1. wah, menakutkan.. aku dulu kalau rambut asyik gugur je, aku trus potong supaya tak berat sgt. huhu

    ReplyDelete
  2. ikotkan hati nak ptg je yana tp rambut dah nipis pastu kang klu pendek time die gugur lg la susah nak kutip kan...redha aje la n amalkn petua yg ade..hehehe

    ReplyDelete